A Magyar Természettudományi Múzeum képviseletében a Kaposvári Egyetem múzeumpedagógiai konferenciáján arra hívta föl a figyelmet Vásárhelyi Tamás: ma még senki sem tudja, miként fog bonyolódni a megyei múzeumi szervezetek, és azok tagmúzeumainak állami kezelésbe vétele.
– S még az sem egyértelmű – mondta Vásárhelyi Tamás –, hogy minden megyében egyformán történik-e? A szakma azonban egyre határozottabban kéri, hogy bár most ezek a múzeumok a kormányhivatalokhoz kerülnek, jó lenne, ha egy éven belül a Nemzeti Erőforrás Minisztériumhoz tartoznának, ahol az összes többi múzeum is van. Szakmai értelemben ugyanis ott a helyük.
A szakember hozzátette: egy-két éve már zajlik a megyei kézben lévő múzeumok városi tulajdonba adása, amit korábban komoly leépítések követtek.
– Volt olyan intézmény, ahol krízishelyzet alakult ki elsősorban anyagi okok miatt – emelte ki Vásárhelyi Tamás. – A múlt héten pedig nyilvánosságra került a kormányzati fenntartású múzeumok esetében az egységesen húsz százalékos létszámleépítés és bértömeg megvonás. A megyei múzeumok igazgatóinak szövetségének elnöke egy tanácskozáson csütörtökön azzal vígasztalt minket: nem egyszer mentek már át ilyen elvonásokon, s nem biztos, hogy ez a halált jelenti. Ugyanakkor folyamatban van egy lassabb fejlődés a múzeumok életében, egyre nyitottabbak a közönség felé, egyre közérthetőbbek, egyre jobb módszerekkel tálalják, amijük van.
A reformok lehetséges következményeiről szólva Vásárhelyi Tamás úgy fogalmazott: az anyagi elvonás természetesen járhat egy részről munkahelyek és kiállítóhelyek megszűnésével. Ugyanakkor – bár ez keményen hangzik – egyes múzeumok megszabadulhatnak azoktól a munkatársaiktól, akik hosszú ideje nem jól teljesítenek.
Az iskolákhoz közelítenék a múzeumokat
Tíz éves jubileumához érkezett a múzeumpedagógiai képzés a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán. Ennek kapcsán rendeztek pénteken Múzeum és Pedagógia – Múzeumpedagógia címmel konferenciát, ezzel Somogy megye és Kaposvár elsők között adott otthont egy Európában és Amerikában már népszerű tudományterület képviselőinek.
Vásárhelyi Tamás a múzeumpedagógia jelentőségét abban látja, hogy az iskolákat és a múzeumokat össze tudja hozni. – Mert ha van egy közoktatásunk – mondta –, s ha az oktatás építeni tud a nemzeti kulturális örökségre, amit ugyanaz az állam tart fönn a mi adóforintjainkból, akkor azt várnák el, hogy a kettő egymást erősíti. Most úgy fest, hogy erre kormányzati törekvés is van, ami találkozik a szakma törekvéseivel. A hallgatói létszám pedig a múzeumpedagógiai képzés létjogosultságát is bizonyítja.